Ik zie het zo: als leraar ben je de sleutel in het onderwijs. Als jij je goed voelt, voelen de leerlingen zich op hun best. Als je stevig staat, kunnen leerlingen dat voelen. Als je ruimte weet te bieden, binnen alle grenzen, bloeien de leerlingen op. Als (oud-) leraar en lerarenopleider weet ik zowel hoe belangrijk dat is als hoeveel dat van je vraagt. Alleen het idee al kan soms bijna verlammend werken. Dus: wat kan je doen om jezelf hierin te ondersteunen?
Deze trainingen heb ik gegeven en bied ik nog steeds aan. Voor alle opties geldt het volgende stappenplan:
1. verzamel een groepje van vier of meer mensen of haal je teamleider over om op je school te kunnen organiseren;
2. Neem contact op en schets een beetje achtergrond;
3. Nou. Dat. Dan maken we een afspraak voor wanneer we de training(en) kunnen inplannen. Op welke manier dat voor jullie prettig is.
Waar je uit kan kiezen?
> spelen met orde: Wat versta je eigenlijk onder orde en hoe kan je het losjes houden, zodat het precies bij jou past. En dan: hoe kan je ermee spelen? Maak je werk lichter!
> Dichter bij de leerling: traject van vijf bijeenkomsten – authentieke rol als leraar | klassenmanagement |van overload tot focus | mét de leerlingen werken| het gesprek met de klas. Echt werkelijk waar het heerlijkste traject vol met inzichten, nieuwe werkvormen, inspiratie. Voor als je echt wil verdiepen. Het leuke is dat het is afgestemd op wat jij/wat de groep nodig heeft. Het is altijd actueel en passend. En dus ook nog leuk.”
> Samen ontdekken. Ja, maar mijn situatie is helemaal anders.
Dat kan. Vind ik een uitdaging. Laten we samen het programma samenstellen. Over co-creëren gesproken..